Tips m.b.t. een koopwoning bij overlijden: Vraag een gratis offerte aan

 

TIPS VOOR NABESTAANDEN: KOOPWONING

ALGEMEEN

1. Organiseer Centraal

In de hectische periode na een overlijden komt er van alles op de nabestaanden af. Het is belangrijk te voorkomen dat belangrijke zaken worden vergeten of dubbel worden gedaan zonder dat nabestaanden dit van elkaar weten.

Vaak is het daarom goed wanneer één nabestaande als centraal aanspreekpunt fungeert. Deze persoon heeft het overzicht en kan desgewenst de taken verdelen. Op deze manier is er overzicht en dat is in deze moeilijke periode erg prettig.

(koopwoning bij overlijden: Tips voor nabestaanden)

2. Neem tijd voor beslissingen

Ondanks dat er soms sprake kan zijn van enige haast (bijvoorbeeld wanneer er hoge woonlasten zijn) is het verstandig de tijd te nemen voor beslissingen en geen overhaaste acties te ondernemen.

Vaak worden er in deze drukke periode goedbedoelde acties ondernomen die achteraf niet verstandig blijken. Denk bijvoorbeeld aan het opzeggen/bevriezen van een bankrekening. Een logische gedachte, echter lopende zaken kunnen niet meer worden afgeschreven en het herstellen hiervan kost veel extra tijd, iets waar u juist in deze periode niet op zit te wachten.

3. Erfenis: Aanvaarden of Weigeren?

Een gemiddelde erfenis staat helaas lang niet altijd synoniem voor een enorm vermogen en een grote villa. In de dagelijkse praktijk kan het zelfs zo zijn dat het accepteren van een erfenis grote, negatieve, gevolgen kan hebben. Bijvoorbeeld als de overledene (grote) schulden blijkt te hebben. Iets dat lang niet altijd vooraf in te schatten is, zelfs niet voor direct betrokkenen.

Hoewel er sprake is van een koopwoning wil dit niet zeggen dat de uiteindelijke waarde van deze woning een eventuele schuldenlast zal overstijgen. Hoewel schulden vaak voor de buitenwereld verborgen worden gehouden geven bankafschriften en eventueel aanwezige polissen (leningen) vaak een goede indicatie.  Ga na wat in uw situatie verstandig is. Op de site van de rijksoverheid kunt u meer lezen over Erven.

Lees meer over erven op de site van de rijksoverheid

4. Inventariseren & Organiseren

Indien een erfenis, gedeeltelijk, bestaat uit een koopwoning is het van groot belang zorgvuldig te werk te gaan. Niet alleen zal er rond het eigendom van de woning het e.e.a. moeten worden besloten, ook fiscaal gezien is het raadzaam een goed overzicht op papier te zetten van alle belangrijke zaken waarmee u te maken gaat krijgen.

Een goede inventarisatie is hierbij een belangrijke stap. Denk hierbij aan de hypotheek, verzekeringen, eigendomsaktes en beleggingen. Ook overige verplichtingen als Lidmaatschappen, abonnementen etc. zijn belangrijk om in kaart te brengen. Veel informatie zult u kunnen krijgen van een eventueel betrokken boekhouder of verzekeringsagent. Maar ook een kijkje op de bankafschriften helpt vaak goed bij het in kaart brengen van alle (vaste) lasten.

5. Opzeggen abonnementen & Vaste Lasten

Eerder gaven we al aan dat het verstandig is niet overhaast te werk te gaan met het opzeggen van de huur en de bankrekening(en). Voor sommige andere zaken kan het echter wel verstandig zijn deze z.s.m. te beëindigen om zo onnodige kosten te voorkomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Abonnement op krant of tijdschrift
  • Deelname aan loterijen (Postcodeloterij, Vriendenloterij, Staatsloterij, Lotto enz)
  • Telefoon / Internet abonnementen

En verder

  • Licht alle maatschappijen waar verzekeringen zijn afgesloten in.
  • Incasseer eventuele verzekeringsuitkeringen.
  • Indien er toeslagen worden uitgekeerd zet deze dan z.s.m. stop. Het is vervelend als deze moeten worden terugbetaald. Kijkt u hiervoor op www.toeslagen.nl
(U leest: Koopwoning bij overlijden : Tips voor nabestaanden)

6. Bewaar alle rekeningen

Kosten die nabestaanden maken in verband met het overlijden kunnen voor een (groot) deel aftrekbaar zijn van de belasting. Het kan daarom lonen om alle rekeningen van kosten die i.v.m. het overlijden zijn gemaakt te bewaren.

Om precies te weten welke kosten u kunt aftrekken kunt u het beste een belastingadviseur raadplegen of de website van de belastingdienst raadplegen.

7. Laat de post duursturen

Doorgaans is het na het overlijden erg druk in de woning van de overledene. Directe familie, werklui en de verhuurder lopen in en uit.

Om te voorkomen dat belangrijke post kwijt raakt of over het hoofd wordt gezien kan het daarom handig zijn de post van de overledene door te laten sturen naar een ander adres.

PostNL heeft hiervoor een een speciale Nabestaandenservice.

Lees meer over de Nabestaandenservice van PostNL

DE WONING

Voor het opzeggen van de huur van een huurwoning bij overlijden gelden enkele voorwaarden. Het is niet verplicht de huur direct na het overlijden op te zeggen. Doet u dit wel dan geldt doorgaans een opzegtermijn van één maand. De huur van de woning na overlijden dient binnen de wettelijke termijn van zes maanden na overlijden te worden opgezegd.

Vaak zal het vanuit kostenoverweging voor u belangrijk zijn de huur op korte termijn te beëindigen. Om de huur te beeindigen neemt u contact op met de betreffende woningbouwvereniging / verhuurder. Zorg er voor dat alles netjes op papier komt te staan en bewaar deze papieren goed.

8. Verkopen, Verhuren, Overnemen?

Wanneer er geen testament aanwezig is dat beschrijft wat de bestemming van bijvoorbeeld de woning moet zijn staat u voor de keuze wat te doen met de achtergebleven woning.

Deze keuze zult u weloverwogen nemen op basis van uw persoonlijke omstandigheden. Welke keuze u hier ook in maakt; In vrijwel alle gevallen zal de woning eerst (gedeeltelijk) ontruimt moeten worden.

Op deze manier is de woning weer geschikt voor de verkoop, om zelf in te gaan wonen of voor de verhuur. Wij zijn u, welke keuze u ook maakt, graag van dienst.

10. Neem contact met ons op!

Voor de ontruiming van een koopwoning zijn onze woningontruiming specialisten u graag van dienst. Om u zo goed mogelijk te kunnen ontlasten in deze periode doet u er goed aan in een zo vroeg mogelijk stadium contact met ons op te nemen.

Een goede eerste stap is het aanvragen van een kosteloze offerte. De specialist neemt dan contact met u op om een afspraak te maken voor een vrijblijvende inventarisatie op locatie. N.a.v. deze inventarisatie zal hij u een voorstel doen (offerte) toekomen. Dit alles is vanzelfsprekend geheel kosteloos en vrijblijvend.

GRATIS OFFERTE AANVRAGEN

Powered by themekiller.com